estudios.blogg.se

Barcelonabloggen

Vamos a IKEA

Kategori: Barcelona

Idag efter skolan åkte jag, Ida och Gabi till IKEA. Höll mig därifrån under hela våren men nu var det dags. Tog bussen ut till den supermoderna förorten, gick in i varuhuset och köpte lite småsaker (och åt rabarberpaj).

Lätt att känna igen..

Ida med kaffe, färskpressad juice, rabarberpaj och Gabis tallrik med köttbullar och lingondricka.

På bordet stod reklam om kräftor till årets kräftskiva på katalanska.

El domingo pasado

Hola!

Livet flyter på bra här i Barcelona. Har skola varje vardag och många läxor (vissa riktigt läskiga, som till exempel att gå fram till främlingar och fråga dem om vad som oroar dem i dagens spanien), är bara på helgen jag är ledig så den fyller jag med så mycket som möjligt. I söndags till exempel hjälpte jag Gabi att flytta till sin nya lägenhet (hon har bott i mitt och Ebbas vardagsrum i ca 10 dagar, känns nästan lite tomt nu när hennes saker inte ligger överallt längre), sedan hängde vi på stranden några timmar, gick hem (ca 45 minuters promenad då vi valde en strand med lite mindre turister), slängde i mig mat och snabbduschade och avslutade kvällen med att se en teater som en av våra lärare regisserat. Kul! Inga sega söndagar här inte.

Extrasängen står kvar ute i vardagsrummet, är så tung och krånglig att flytta på att den nog kommer stå kvar där resten av tiden.

El picnic electronico

Kategori: Barcelona

I söndags var vi på Picnick Electronik, en picknickfestival upp på berget Montjuïc. Satt mest i gräset, pratade, fikade och tittade på alla människor. Tog promenader på området. Mot slutet gick in i publikhavet framför scenen och dansade en sväng (sjukt varmt!).

Innan vi började vår vandring upp för berget. Kollade inte upp allt så noga innan, vägen dit blev onödigt lång och jag hade nya skor på mig (aj). Men men, nästa gång vet vi bättre!

Fanns kalla ångduschar att kyla ner sig i efter man dansat i 30 graders sol.

El Pueblo Español

Kategori: Barcelona

Idag var vi på studiebesök i El Poble Espanyol ("Den spanska byn" på katalanska)! En låtsasby uppe på berget Montjuic som byggdes inför världsutställningen 1929. De olika husen och gatorna i "byn" liknar hus och gator från spaniens alla delar och innuti fanns olika hantverksaffärer och caféer. Fanns även en stor glasblåsningsfabrik inne i ett av husen, ett av två i hela spanien. Var där inne i en minut och hann under den tiden se dem göra ett helt glasdjur från ingenting.

Bilder:

El primer día en español de la práctica

Kategori: Barcelona

Idag började skolan och det kändes skönt att vara tillbaka och få in lite rutiner igen. Började med allmän genomgång om skolan (i stort sett samma som jag hade i våras, kändes lite onödigt stundvis) och sedan en lektion om hur man hälsar på folk och hur man ställer frågor om varandra och sådär. Gick runt och lekte mingelparty en stund kändes det som. Kunde det mesta redan men kändes bra att vi börjar från början och lär oss ordentliga grunder, småprat är alltid viktigt att kunna, särskillt nu när vi ska ha praktik och man kommer ha spanska jobbarkompisar man måste kunna prata med.

Efter skolan gick jag och ungefär halva klassen och fikade. Måste ta alla chanser att lära känna varandra nu såhär i början. Gick sedan hem, gjorde läxa och lagade många portioner köttfärssås så jag har att det räcker ett tag. Nu är det dags att sova då skolan börjar tidigt imorgon (har inte alls lika slappt schema nu som förr).

¡Hasta  luego!

Piso

¡Hola!

Här sitter jag, nyduschad och med nya hörlurar i öronen i min nya lägenhet! (Hörlurarna matchar väggen, skumt eftersom jag köpte lurarna medans jag väntade på att få gå på visning av just den här lägenheten.)

Lägenheten befinner sig i El Born med 300 meter (gångväg, inte fågelväg) ifrån katedralen, 270 meter från skolan, 60 meter från Mercat de Santa Catarina och 40 meter från närmaste Día (en av de vanligaste matvarukedjan här). Gatan är smal och liten utan något speciellt på vilket gör att turisterna inte hittar hit, verkar vara väldigt lugnt och tyst med tanke på hur centralt det är.

Två sovrum, kök, badrum och vardagsrum/matsal (+ tvättmaskin ute i ljuspelaren) består lägenheten av och den ligger på våningen Entresuelo vilket är en trappa upp från markplan (och UNDER våning 1, de räknar konstigt i Spanien). Jag kommer bo med en tjej från min klass som heter Ebba. Jag har aldrig träffat henne, vet inte ens hur hon ser ut, men uträknat från två långa telefonsamtal och några sms verkar hon vara snäll i alla fall. Ebba kommer till Barcelona i helgen och därför har jag nu hela lägenheten för mig själv! Kan behövas nu efter tre översociala dagar på vandrarhemmet som gjort att jag i nuläget tänker på engelska.

He llegado a Hostel One

Kategori: Barcelona

¡Hola madre y padre och alla andra!

Nu är jag framme på vandrarhemmet i Barcelona. Gick lite vilse på flygplatsen (dåligt skyltat i T1, svårt att hitta ut) och svettades ihjäl i mina jeans och converse men tillslut hade jag lyckats åka flyg (Arlanda - Barcelona), buss (mellan terminalerna på flygplatsen), tåg (in till stan från flygplatsen) och tunnelbana (till vandrarhemmet) utan att dö av varken svett eller trötta armar (ibland var jag tvungen att bära min 20,1 kg-resväska och min 8 kilos-ryggsäck ibåde upp och ner för långa trappor). Firade med att köpa glass och ta mig en välförtjänt dusch så fort jag kom fram till vandrarhemmet.

Just nu sitter jag i köket och känner hur ögonen svider när en från vandrarhemspersonalen hackar lök till middagen om en timme. Imorgon börjar (förhoppningsvis, måste få svar på mail) min lägenhetsjakt. Spännande!