estudios.blogg.se

Barcelonabloggen

El último día de abril

Kategori: Barcelona

Sista april. Valborg. Hemma firas det från morgon till kväll men här i Barcelona går jag till skolan, har muntlig redovisning och pratar i smågrupper om en bok vi läst. Kontraster. Efter skolan tänkte vi spela basket i Raval men planen var full av människor som faktiskt kan spela så vi gick tilll den lite mer familjära stadsdelen Born och spelade på sandplan med vattenpölar under korgarna. Kul ändå. Efter en liten stund kom två spanska småtjejer och frågade ut oss alla om vad vi vill jobba med i framtiden, hur gamla vi är och varför våra hudar skiftar mot rött ("har ni varit på stranden?" att svenska pigment inte klarar av några minuter i vanlig sol tyckte de var konstigt).

Nu har jag duschat av mig all lera och ska snart gå till affären. I kväll ska jag nog möta upp klassen och fira lite ändå, det är ju trots allt Valborg.

Fira per la Terra

Kategori: Barcelona

Igår var det marknad/stadskalas i Ciutadellaparken. Vet faktiskt inte riktigt vad eller varför de firar men många människor var där, solen sken och alla var glada. (Efter en googling har jag nu fått fram att det är Fira per la Terra (Earth Fair på engelska) och det firar de nu i helgen inför internationella Earth Day som är på måndag)

Det här bandet hade två cyklister som trampade fram el till högtalarna.

På flera ställen i parken satt rep uppe som man kunde försöka gå på. Den här killen tog det steget längre och studsade och gjorde tricks på repet som om det var en studsmatta.

Nou Barris

Kategori: Barcelona

Idag är jag ledig. Vaknade vid nio och insåg att jag hade en hel dag att fylla och större delen av Barcelona kvar att utforska. Så efter frukosten drog jag på mig träningskläder, stoppade ner iPoden, ytternyckeln och en euro i den lilla fickan på mina träningsbyxor och begav mig ut på en powerwalk. Uppåt.

1500 steg (iPoden har stegräknare) och tre timmar senare klev jag in genom rumsdörren igen. Då hade jag gått runt och utforskat i stort sett hela stadsdelen Nou Barris. Fantastisk fin stadsdel med många gröna parker där barrträd och palmer stod sida vid sida. Stora fontäner och antika byggnader. Höga höjder (en park jag gick in var en enda gigantisk kulle/litet berg). Hittade en marknad och var inne i en saluhall. 41 cent av min euro spenderades på en fanta från Lidl. Navigerade mig runt med hjälp av kartorna i busskurerna och gick aldrig vilse trots att jag aldrig gått på gatorna tidigare.

Det här ska jag göra om! Undrar vilket område som står näst på tur.

(Eftersom jag varken hade kamera eller mobil med mig blir det inga bilder i detta inlägg)

Madre ha vuelto a Suecia

Kategori: Barcelona

Igår åkte mamma hem till Sverige och det blev dags för mig att sluta vara turist och bli student igen. Laga mat själv istället för att gå på restaurang varje kväll och sluta knäppa kort på allt. Trevligt var det att ha mamma här i alla fall och har nu prickat av de mesta som fanns på min att-se-och-besöka-lista, bland annat Park Güell, Montjuïc och Sagrada Familia.

Lite bilder:
Linbana upp till Montjuïc.

Gick på museum och fick en önskning runt handleden

Park Güell

Sagrada Familia

Mi madre está aquí

Kategori: Barcelona

Min mamma i Barcelona och hälsar på! Igår efter skolan mötte jag upp henne på hotellet och fick svenska presenter i form av marabou mjölkchoklad och veckorevyn. Tog en promenad till stranden och en sväng in i Ciutadellaparken. På kvällen åt vi (jag, mamma och Emma) pinchos i Born och avslutade med en drink på Rosa Negra.

Idag har vi åkt turistbuss! Hop on & hop off och äntligen får jag chansen att turista lite i Barcelona. Linbana upp till toppen av Montjuïc och tittade ut över hela staden och i närheten av Placa Espanya gick vi på museum och skaffade oss varsin önskning att knyta runt handleden. Nu har vi tagit en sen siesta (jag behövde plugga) och snart kommer mamma hit och ska se hur jag bor.

Clase en vivo: Girona

Kategori: Girona

Idag hade vi vår sista klassutflykt genom skolan. Girona var platsen, en stad norr om Barcelona, där judar, kristna och muslimer levde tillsammans från år 711 till 1492. Fantastiskt fin stad och perfekt utflyktsväder (sol och lagom varmt). Guiden var dock svår att förstå (var nästan ingen i klassen som hängde med i vad hon berättade) och historia har aldrig riktigt varit mitt favritämne, men det vi tittade på var fint i alla fall!

Världskarta

Tror att denna sak har något med judendommen att göra. Fanns en stor davidsstjärna och judiska ljusstakar på samma innergård.

Lååång trappa upp till kyrkan Sant Feliu. Den tog tydligen 400 år att bygga. De är sega de där Gironaborna.

Samma kyrka som bilden innan. Hanna tyckte det var roligare att komma med på bild än att försöka lyssna på guiden.

Fantastiska utsikter. Synd att kameran inte lyckas fånga allt.

La Nona

Kategori: Barcelona

Idag var sista dagen på mitt påsklov och hela dagen har jag skrivit skrivit skrivit på en bokrecension som ska in nu vid midnatt. Recensionen blev kanske av det kortaste laget (läraren vill nog ha ungefär 10-15 rader till) men att förlänga en recension när man inte har någonting alls mer att säga och dessutom är kass på språket är svårt. Så nu har jag precis skickat in (med en halvtimme kvar till deadline) och hoppas det här räcker. Känner mig ändå lite duktig, jag har skrivit nästan två sidor text på spanska. Om en bok som är på spanska.

patinaje

Idag tänkte jag åka inlines igen. Började vid sportparken som vanligt men efter någa varv tröttnade jag och satte fart mot stranden! Vid Glories stannade jag, bytte till vanliga skor och tog spårvagnen. Väl vid stranden blåste det iskalla motvindar och jag var trött så efter en stund gav jag upp, bytte till skor igen och gick till tunnelbanan.

Jag bor uppe mellan d:et och r:et i Sant Andreu. Det inringade är sportparken jag brukar åka runt (bilderna under är därifrån). Själva "stan" i Barcelona är virrvarret av gator längst ner åt höger på kartan.