estudios.blogg.se

Barcelonabloggen

Sol

Kategori: Barcelona

Precis som alltid här har det varit superfint väder idag. Känns ungefär som svensk sensommar, kan knappt förstå att det är januari! Idag har vi varit nere på stan och köpt kurslitteratur och passade då även på att gå en sväng till hamnen där vi satt i solen en stund innan vi gick in i köpcentrumet och shoppade lite. Åt lunch på vandrarhemmet och hittade sedan upp till takterrassen och satt där någon timme tills solen började försvinna ner bakom hustaken.

Det bor en tiger på takterrassen..

Första dagarna

Kategori: Barcelona

Vandrarhemslivet flyter på superbra. På dagarna tar vi det lugnt, tar tunnelbanan till olika platser i staden och promenerar runt. Gör det vi känner för. Har ännu inte riktigt sett några turistattraktioner (mer än några meter av La Rambla) men vi har tid att göra det senare. På kvällarna bjuder vandrarhemmet på middag och vi lyssnar på australiensarnas (minst hälften av alla här är från Australien) backpackhistorier från olika delar av Europa.

Emma på bron till Maremagnum, ett stort köpcentrum längst ut i hamnen.

Bostad - check!

Kategori: Barcelona

Nu har vi hittat vår bostad! I morse efter frukosten skickade vi iväg ett par mail till olika lägenhetsägare som kontaktat vår skola och sagt att de har lediga lägenheter. Fick svar på ett av mailen direkt och en timme senare var vi i Borne och tittade på ett rum. Rummet var dock för litet för oss båda men ägaren äger även ett hus i Sant Andreu, en stadsdel 10-15 minuter bort från stadskärnan med tunnelbana, så vi åkte ut dit. Huset låg vid huvudgatan och längst in, efter att ha gått igenom vardagsrum, ett gigantiskt kök och flera terasser, kom vi fram till husets största rum. Vårt rum. Stort och fint och vi gillade det direkt. Sa dock att vi ville tänka lite mer men lovade att höra av oss så fort vi bestämt oss eftersom det skulle komma andra senare under dagen. Vi hann knappt komma på tunnelbanan innan vi bestämde oss och så fort vi kom till vandrarhemmet startade vi datorn och mailade beslutet direkt. Vid 18 var vi tillbaka och skrev på kontrakt och fick nycklar.

Vi tänker dock vänta några dagar med att flytta in. Vandrarhemmet är betalat fram till måndag och i stort sett alla som idag bor i huset ska flytta ut under de närmaste dagarna. Vi kanske åker ut med kläder och lite småsaker men riktiga övernattningen blir nog inte förrän i helgen.

Alla tunnelbanestationer är fräscha och lätta att hitta på. Vi åker kors och tvärs genom staden som om vi aldrig gjort något annat.

Emma kör invigningsdans i vårt nya rum.

En rambla i Sant Andreu.

Vi är framme!

Kategori: Barcelona

Vi är i Barcelona nu! Det firar vi med en afrobild direkt från vandrarhemssängen:

Skämt åsido. Resan gick jättebra, vi tog taxi till vandrarhemmet från flygplatsen och efter en kort sväng in i vår sovsal gick vi ut på promenad i området. Gick långt, åt pasta på en minirestaurang och tog efter någon timme tunnelbanan (så vi lär oss den också) tillbaka till vandrarhemmet. Köpte shampoo, balsam och läsk nu sitter vi här i Emmas säng och vet inte riktigt vad vi ska göra fram till middagen klockan 9.

Introduktionsdag

Kategori: Allmänt

Idag var det upprop och introduktionsdag i Västerås! Träffade klassen för första gången och alla verkar vara snälla, roliga och bra. Tur, var lite nervös i natt när jag inte kunde sova men nu känns allt bra och jag är otroligt peppad på att spendera fyra månader i Barcelona med dessa människor!

Förrutom upprop gick vi igenom kursplanen lite snabbt och sedan hade vi några timmars lektion i fonetik. Läraren bytte till att bara prata på spanska och jag förstod det mesta av vad hon sa. Känner mig dock själv inte ett dugg säker på spanskan än och vågade inte säga något på spanska (mer än enstaka ord när vi i grupper diskuterade olika uttal).

Dagen avslutades med en föreläsning i studieteknik. Trodde att den skulle vara lik alla de 100 andra studietekniksföreläsningarna jag varit på men icke. På den här föreläsningen fick vi bland annat lära oss hur man läser supersnabbt! På bara några minuter (en kvart kanske) ökade jag min läshastighet med 300%. Otroligt användbart, måste öva på det här mer.